Dansk Vegetarisk Forening har fået fem stjerner i forbrugsanalysen.
Klik på hvert punkt for at se virksomhedens valg
Forbrug - Kerneforretning
Dansk Vegetarisk Forening fremmer plantebaseret levevis til gavn for dyr, mennesker, miljø og sundhed.
DVF har opnået følgende primære resultater de sidste 12 måneder:
● En historisk klimaaftale for landbrugs- og fødevareområdet, hvor der er afsat over en milliard til plantebaserede fødevarer.
● Afholdt møder med alle supermarkeder om deres sortiment, placering samt tydeliggørelse af vegetariske og veganske produkter.
● Afholdt fysiske og online workshops for skoleklasser i bæredygtighed og grøn madlavning.
Forbrug - Partnere
DVF er en non-profit velgørenheds organisation. De bliver derfor vurderet under deres kerneforretning.
DVF bruger Norlys, som har fokus på miljø.
- En forbrugsanalyse af Nordlys vil kunne optimere scoren i dette punkt.
DVF har endnu ikke oplyst hvilket varmeselskab de bruger.
- Når denne oplysning er indhentet kan scorer optimeres.
DVF bruger Top Danmark, som har fokus på miljø.
- En forbrugsanalyse af Top Danmark vil kunne optimere scoren i dette punkt.
DVF bruger Top Danmark, som har fokus på miljø.
- En forbrugsanalyse af Top Danmark vil kunne optimere scoren i dette punkt.
DVF bruger Merkur, som er en foregangsvirksomhed når det kommer til miljøfokus.
Der mangler stadig at blive indhentet oplysninger om dette punkt.
DVF bruger GreenSpeak, som har opnået fem stjerner i forbrugsanalysen.
Virksomheden bruger Simply, som ligger under team.blue, der bruger vedvarende energi.
- En forbrugsanalyse af Simply og team.blue vil kunne optimere scoren i dette punkt.
DVF bruger TDC som internetudbyder. TDC oplyser at de har fokus på miljøet.
- En forbrugsanalyse af TDC vil kunne optimere scoren i dette punkt.
DVF bruger Rosendahls, som har fokus på miljø.
Ydermere bruger DVF PrintLit, som ligeledes har fokus på miljø.
Yderligere bruger DVF Eks-skolens Trykkeri, som ikke umiddelbart kommunikere et fokus på miljø.
- GreenTown kan endnu ikke anbefale nogen miljøbevidste trykvirksomheder, som vil kunne forbedre denne score, da vi ikke har gennemgået forbrugsanalyser i denne branche endnu.
Som revisor bruger DVF SR Revision, der ikke umiddelbart kommunikerer et fokus på miljø.
- DVF kan med fordel vælge en revisor med fokus på miljø. GreenTown kan endnu ikke anbefale nogen miljøbevidste revisorer, da vi ikke har gennemgået analyser i denne branche.
DVF bruger Foldschack Forchhammer Dahlager Barfod Advokatpartnerselskab, der bl.a. arbejder for socialøkonomiske virksomheder med bæredygtighedsprincipper.
Yderligere bruger de Sirius advokater, som ligeledes har et fokus på den grønne omstilling.
- Ingen af de to advokatbureauer har gennemgået en forbrugsanalyse hos GreenTown endnu. En forbrugsanalyse vil kunne optimere scoren i dette punkt.
DVF har selv ansat en medarbejder.
Forbrug - Kontor
DVF har eget kontor, de bliver derfor vurderet under de individuelle punkter.
DVF har eget kontor.
DVF har ikke en ekstern cateringpartner.
30-60% af DVF´s frokost er økologisk og leveret af cateringsfirmaet Godt og Grønt.
100% af DVF´s frokost er vegansk.
- Hvis en større procentdel af DVF´s frokost var økologisk, samt hvis Godt og Grønt fik foretaget en forbrugsanalyse, vil DVF kunne optimere scoren i dette punkt.
Virksomheden bruger klemen.dk, som har fokus på miljø.
- En forbrugsanalyse af Klemen vil kunne optimere scoren i dette punkt.
En stor del af DVF´s interiør er købt brugt.
Over 80% af belysningen er med LED.
- For at opnå en bedre score i dette punkt, anbefaler GreenTown at indrette mindst 80% af kontoret med inventar, som lever op til GreenTowns bæredygtighedskriterier.
DVF sorterer alt sit skrald.
DVF printer ca 100 A4 sider om måneden.
- GreenTown anbefaler at skrue yderligere ned på print, for at opnå en endnu bedre forbrugsscore i dette punkt.
DVF har totalt rejst ca 300 km med fly de sidste 12 måneder.
Introduktion
Dansk Vegetarisk Forening er en non-profit forening, der arbejder for at fremme plantebaseret levevis. GreenTown anbefaler Dansk Vegetarisk Forening, da en plantebaseret levevis blandt andet betyder en mindre CO2-udledning end en kødbaseret kost, og dermed letter vores kollektive klimaaftryk.
Dansk Vegetarisk Forening samarbejder også med erhvervslivet. Her rådgiver de virksomheder og producenter, afholder oplæg og seminarer, og hjælper med udvikling og udvidelse af plantebaserede produkter og måltider.
Foreningen har deres egen mærkningsordning, kaldet Det Grønne Mærke. Mærket øger synligheden af det vegetariske og veganske produkter, og gør det lettere for forbrugeren at finde frem til de vegetariske og veganske muligheder. Anvendelse af mærket på et produkt sker kun efter ansøgning og skriftlig godkendelse af Dansk Vegetarisk Forening.
Opsummering
Det kommer ikke som en stor overraskelse, at en organisation som Dansk Vegetarisk Forening har meget fokus på at være miljøbevidste, men det er ikke desto mindre dejligt at se. Indsatsen kommer til udtryk under foreningens kerneforretning, i deres forbrug, og i valget af partnere.
Foreningens valg tydeliggør at de tager deres miljøbelastning og klimaaftryk alvorligt. Dette har også resulteret i en høj score i deres forbrugsanalyse. Det er blandt andet deres arbejde for at få udbredt plantebaseret levevis, som er med til at mindske ressourceforbruget. Men gennemgående blandt deres partnervalg er der et tydeligt fokus på miljøbevidsthed og ansvarlighed. Især kan nævnes brugen af GreenSpeak som teleselskab, da de har opnået fem ud af fem stjerner i deres egen forbrugsanalyse.
Dansk Vegetarisk Forening vil kunne forbedre deres score, i takt med at flere af deres partnere får foretaget en forbrugsanalyse med positive resultater.
Dansk Vegetarisk Forening
CVR-nr.: 34640122
Michael Lolle Olivarius
GreenTown ApS
Direktør
Signaturforklaring
Virksomheden scorer over 80 point ud af 100 i dette punkt
Virksomheden scorer mellem 40-79 point ud af 100 i dette punkt
Virksomheden scorer mellem 0-39 point ud af 100 i dette punkt
Dette punkt har ingen indvirkning på den samlede forbrugsscore