Vi anbefaler kun de mest miljøvenlige produkter, så du nemt kan finde dem.
0 Kurv
Tilføjet til kurv
    Du har produkter i kurven
    Du har 1 produkter i kurven
      Total

      Fælleskassen fungerer som pejlemærke for andre virksomheder gennem de gode valg de har taget på miljøområdet

      Gennem gennemførelsen af GreenTowns nye forbrugsanalyse, viser Fælleskassen, som en af de første virksomheder, åbent frem hvilke valg de har taget, hele vejen rundt om virksomheden.

      Fælleskassen er en andelskasse, hvor miljø, klima og social ansvarlighed altid har været en del af dens DNA. Dette er noget, der ligger helt i tråd med GreenTown Markedsplads og målet om at bringe de mest miljøvenlige løsninger frem i lyset.

      Fælleskassen bidrager med god inspiration til andre virksomheder og brancher gennem deres forbrugsanalyse. Forbrugsanalysen samler virksomheder og organisationers miljømæssige erfaring, for at gøre det nemmere for private og erhvervskunder at finde frem til ressourcebesparende løsninger.

      Større fokus på transparens

      GreenTown har udviklet et nyt værktøj til gennemførelsen af en forbrugsanalyse, som har til formål at øge transparensen ved at kortlægge virksomheders forbrug. Fælleskassen har netop fået foretaget analysen, som en af de allerførste, med rigtig gode resultater til følge.

      Se Fælleskassens analyseresultater her.

      Analysen øger transparensen hele vejen rundt om virksomheden. På denne måde belyses hvilke valg den analyserede virksomhed har taget i sin kerneforretning, i sine partnervalg, og gennem sine administrative valg på og omkring kontoret.

      Ønsker I en forbrugsanalyse kan i se mere her.

      Fælleskassen og GreenTown mødes hos GoGreen

      Vi befinder os på Nørrebro, i en lille hyggelig gyde ved Guldbergsgade, i GoGreen og Res Res’ nye lokaler. Vi har netop været til foredrag ved Nicoline Olesen, partner og strategisk rådgiver ved Märk, omhandlende, hvorfor vi som forbrugere ikke handler mere bæredygtigt.

      Efter foredraget har Lars Michael Jensen, filialchef i Fælleskassen, og Michael Olivarius, stifter af GreenTown, en snak om, hvad det betyder, at Fælleskassen har valgt at indgå i et samarbejde som medlem af GreenTown.

      Snakken fokuseres på, hvordan virksomheder fra hele Danmark kan gøre en forskel ved at gå sammen og løfte den grønne omstilling, gennem fokus på deres forbrug og øget transparens.

      Hos GreenTown tages ansvaret om at informere om produkter og services’ miljømæssige transparens meget seriøst. Dette ses på markedspladsen ved, at forhandlernes produkter fortæller klart og tydeligt, hvordan de er produceret. Herunder hvilke materialer, de er lavet af, hvilke kriterier de opfylder, eller hvor de er produceret.

      Et eksempel herpå er den forbrugsanalyse som Fælleskassen har fået foretaget. Den viser deres forbrug, herunder deres valg af samarbejdspartnere. Fremadrettet kan denne forbrugsanalyse ikke kun hjælpe Fælleskassen, men også fungere som et pejlemærke for fremtidige medlemmer, der kan hjælpe dem med at tage miljømæssige og ansvarlige valg i deres virksomheder.

      I takt med at antallet af gennemførte analyser stiger vil transparensen af virksomheders miljøindsats også stige, og det vil højne niveauet for, hvad der i det hele taget kaldes miljøvenlige valg.

      Grøn samling - En online markedsplads

      “Jo lettere det bliver for forbrugeren at handle ansvarligt, jo tættere kan vi nærme os den grønne omstilling”, siger Michael, da snakken falder på dét at samle virksomheder, som tilbyder de grønne alternativer på en online markedsplads; nemlig GreenTown. I dag er de første 50 virksomheder samlet; et antal, der er støt stigende. Lars Michael Jensen fra Fælleskassen nikker og stemmer i:

       “Det er vigtigt at have en stor volumen, så man kan finde flere og flere løsninger på portalen. Ved at denne portal kan opfylde flere, eller alle, behov, kunden har, kan man give alternativer, forbrugeren måske ikke engang vidste fandtes - i en grøn version”. 

      Dette er netop GreenTowns mission: at samle så mange løsninger, der er bedre for både mennesker og miljø, på et sted. Så både private og erhvervsdrivende forbrugere, nemt og hurtigt, kan finde frem til de miljøvenlige muligheder, der udbydes i dag.

      Og her kommer forbrugsanalyserne ind. De vil både bidrage med at øge transparensen af de virksomheder der sælger de godkendte fysiske produkter på markedspladsen, men i høj grad også af de virksomheders services, som fremover vil være tilgængelige på GreenTown.

      Et bedre overblik

      Det være en jungle at finde rundt i de forskellige miljøkriterier og certificeringer, eller de ressourcebesparende muligheder, materialer og produktionsteknikker. Noget både Fælleskassen og GreenTown vil gøre op med.

      Lars ser sig omkring i lokalet, der stadig er fuldt af mennesker fra foredraget, og siger:

      “Når vi kan sidde og diskutere, hvordan man anser og taler om ansvarlighed og miljø som branchefolk og stadigt være forvirrede over alle mulighederne og certificeringerne - så forestil dig, hvor forvirret forbrugeren kan være.”

      Lars’ pointe lægger sig op af tanken, der har været med til at danne fundamentet for GreenTown. Nemlig det at samle de miljøvenlige alternativer et sted, for at gøre det nemmere og mere overskueligt for forbrugeren at vide sig sikker på, at produktet eller servicen overholder en minimumsstandard, hvad angår graden af bæredygtighed.

      Bedre Google resultater

      En virksomhed som Fælleskassen kan være med til at gøre en markant forskel for de grønne alternativers synlighed på nettet. Ved at samle miljøfokuserede forhandlere og serviceudbydere som f.eks. Fælleskassen, og samtidig fokusere på SEO-optimering hjælper GreenTown med at finde forbedre tilgængeligheden af miljøvenlige alternativer. Noget som Fælleskassen også har fået øjnene op for.

      “Det vil gøre de grønne løsninger mere synlige og tilgængelige, når I optimerer deres placering på Google”, siger Lars, “Optimalt set vil der dukke grønne alternativer op, helt af sig selv, på Google, når man leder efter nye brugsvarer.”

      Når vi, som forbrugere, søger på Google efter forbrugsvarer og services, vil det oftest være resultater, som ikke nødvendigvis tager hensyn til miljøet, der dukker op på side et. Man skal som forbruger præcisere sin søgning efter f.eks. en ‘økologisk t-shirt’ for at finde de økologiske produkter. Det er netop her, GreenTowns medlemmer, som Fælleskassen, kan være med til at gøre en forskel, så forbrugeren bliver præsenteret for et mere miljøvenligt alternativ, før de havde tænkt den tanke. GreenTown optimerer de mest miljøvenlige løsningers google-placeringer, så de synliggøres bedre for forbrugeren.

      Fælleskassens grønne bedrifter

      Socialt ansvar

      Fælleskassen er en andelskasse, der er baseret på et idégrundlag om bæredygtig økonomi, fællesskab og demokrati. Kunderne ejer Fælleskassen og har bestemmende indflydelse via repræsentantskabet og bestyrelsen. På den måde sikrer de, at pengeinstituttet altid vil vægte holdninger og værdier højere end store overskud og udbetaling af udbytte.

      Fælleskassens vision er at være et pengeinstitut, der sætter mennesker før penge. Denne vision understøttes af, at de er ved at blive B-Corp certificerede; en certificering, der holistisk vurderer virksomhedens arbejde med miljø, kunder, medarbejdere, lokalsamfund, ledelse og forretningsmodel.

      Fælleskassens grønne pulje

      En del af Fælleskassens måde at tage ansvar for sit lokalsamfund på er ved at have en pulje på 250.000 kr., som man kan ansøge om til visionære grønne og sociale projekter. Dette kan være indenfor områder som vedvarende energi, økologi og bæredygtig produktion. Filialchef Lars fortæller, at de blandt andet har hjulpet med økonomisk støtte til Foodsharing Copenhagen, der er en af Danmarks største organisationer, der arbejder for nedbringelse af madaffald, samt mange flere projekter.