Go toLog ind Go toOpret bruger
GreenTown markedsplads - Miljøvenlige alternativer samlet et sted
Privatlivspolitik   0 Kurv
Tilføjet til kurv
    Du har produkter i kurven
    Du har 1 produkter i kurven
      Total

      Fælleskassen indgår i opstart af ny bevægelse, der skal styrke den grønne omstilling

      Fælleskassen går med i opstarten af bevægelsen Grøn e-handel og bidrager med sin erfaring om, hvordan man kan samle kræfterne omkring en fælles mission.

      Fælleskassen er en andelskasse, hvor miljø, klima og social ansvarlighed altid har været en del af dens DNA. Dette er noget, der ligger helt i tråd med Grøn e-handels mission for at bringe de mest miljøvenlige produkter frem i lyset.

      Udover de guldkorn, Fælleskassen deler under dannelsen af bevægelsen, bidrager de også med et medlemskontingent, som går til at fremme det grønne marked. Grøn e-handel er en bevægelse, der samler virksomheder og organisationers erfaring og økonomiske bidrag for at gøre det nemmere for forhandlere, der fører grønne alternativer, at nå ud til dig som forbruger.

      Helt konkret støtter Grøn e-handel, de, indtil nu, 50+ forhandlere på den online markedsplads GreenTown som det første projekt. Ved at fokusere på Search Engine Optimization (SEO) på markedspladsen, vil forhandlerne herpå kunne mærke den samlede indsats’ kræfter i form af bedre søgemaskineplaceringer. Det er netop det, der skal til, for at ramme Googlesurferen med de miljøvenlige valg, når han eller hun er på udkig efter nye forbrugsgenstande.

      Læs mere om Grøn e-handel her

      Fælleskassen og Grøn e-handel mødes hos GoGreen

      Vi befinder os på Nørrebro, i en lille hyggelig gyde ved Guldbergsgade, i GoGreen og Res Res’ nye lokaler. Vi har netop været til foredrag ved Nicoline Olesen, partner og strategisk rådgiver ved Märk, omhandlende, hvorfor vi som forbrugere ikke handler mere bæredygtigt.

      Efter foredraget har Lars Michael Jensen, filialchef i Fælleskassen, og Michael Olivarius, stifter af Grøn e-handel og GreenTown, en snak om, hvad det betyder, at Fælleskassen har valgt at indgå i et samarbejde som medlem af Grøn e-handel. Vi fokuserer snakken på, hvordan virksomheder fra hele Danmark kan gøre en forskel ved at gå sammen og løfte den grønne omstilling gennem online synlighed og tilgængelighed.

      Bedre Google resultater

      En virksomhed som Fælleskassen kan være med til at gøre en markant forskel for de grønne alternativers synlighed på nettet.

      “Det vil gøre de grønne produkter mere synlige og tilgængelige, når I optimerer deres placering på Google”, siger Lars, “Optimalt set vil der dukke grønne alternativer op, helt af sig selv, på Google, når man leder efter nye brugsvarer”.

      Når vi, som forbrugere, søger på Google efter forbrugsvarer, vil det oftest være produkter, produceret uden hensyn til miljøet, der dukker op på side et. Man skal som forbruger præcisere sin søgning efter f.eks. en ‘økologisk t-shirt’ for at finde de økologiske produkter. Det er netop her, Grøn e-handels medlemmer, som Fælleskassen, kan være med til at gøre en forskel, så forbrugeren bliver præsenteret for et mere miljøvenligt alternativ, før de havde tænkt den tanke. Grøn e-handel optimerer de godkendte forhandleres googleplaceringer, så de synliggøres bedre for forbrugeren.

      Grøn samling - En online markedsplads

      “Jo lettere det bliver for forbrugeren at handle ansvarligt, jo tættere kan vi nærme os den grønne omstilling”.

      Sådan siger Michael, da vi snakker om dét at samle forhandlere af de grønne alternativer på en online markedsplads; nemlig GreenTown. I dag er de første 50 godkendte forhandlere samlet; et antal, der er brat stigende. Lars nikker og stemmer i:

       “Det er vigtigt at have en stor volumen, så man kan finde flere og flere produkter på portalen. Ved at denne portal kan opfylde flere, eller alle, behov, kunden har, kan man give alternativer, forbrugeren måske ikke engang vidste fandtes, i en grøn version”.

      Det er netop GreenTowns mission at samle så mange produkter, der er bedre for både mennesker og miljø, på et sted, så forbrugeren nemt og hurtigt kan finde frem til de miljøvenlige alternativer, der forhandles i Danmark.

      En samlet målestoksenhed

      I dag kan det være en jungle at finde rundt i de forskellige kriterier og certificeringer eller ressourcebesparende materialer og produktionsteknikker.

      Lars ser sig omkring i lokalet, der stadig er fuldt af mennesker fra foredraget, og siger:

      “Når vi kan sidde og diskutere, hvordan man anser og taler om ansvarlighed og miljø som branchefolk og stadigt være forvirrede over alle mulighederne og certificeringerne - så forestil dig, hvor forvirret forbrugeren kan være.”

      Lars’ pointe lægger sig op af en lignende tanke, der har været med til at danne fundamentet for GreenTown. Nemlig det at samle de grønne alternativer under en samlet målestoksenhed for at gøre det nemmere og mere overskueligt for forbrugeren at vide sig sikker på, at produktet overholder en minimumsstandard, hvad angår graden af bæredygtighed.

      Større fokus på transparens

      Hos GreenTown tages ansvaret om at informere om produktets tilkomst meget seriøst. Dette ses på markedspladsen ved, at forhandlernes produkter fortæller klart og tydeligt, hvordan de er produceret. Herunder hvilke materialer, de er lavet af, hvilke kriterier de opfylder, eller hvor de er produceret.

       “I dag er der mange produkter, som kun lige akkurat overholder kriterierne for transparens”, tilføjer Michael. “Det er blandt andet en af de ting, der skal forbedres i det fremtidige arbejde; herunder med hjælp og støtte fra Grøn e-handels medlemmer.”

      En af Grøn e-handels primære missioner er at øge transparensen af produkternes grad af faktorer, der fortæller, hvor miljøvenligt et givent produkt er. Dette vil gøres ved blandt andet at finde uvildige øjne, der også holder GreenTown under luppen, og hele tiden sørge for, at der i samarbejde med forhandlerne kun er reel og præcis information om produkterne på markedspladsen.

      Læs mere om fælleskassen her.

      Fælleskassens grønne bedrifter

      Socialt ansvar

      Fælleskassen er en andelskasse, der er baseret på et idégrundlag om bæredygtig økonomi, fællesskab og demokrati. Kunderne ejer Fælleskassen og har bestemmende indflydelse via repræsentantskabet og bestyrelsen. På den måde sikrer de, at pengeinstituttet altid vil vægte holdninger og værdier højere end store overskud og udbetaling af udbytte.

      Fælleskassens vision er at være et pengeinstitut, der sætter mennesker før penge. Denne vision understøttes af, at de er ved at blive B-Corp certificerede; en certificering, der holistisk vurderer virksomhedens arbejde med miljø, kunder, medarbejdere, lokalsamfund, ledelse og forretningsmodel.

      Fælleskassens grønne pulje

      En del af Fælleskassens måde at tage ansvar for sit lokalsamfund på er ved at have en pulje på 250.000 kr., som man kan ansøge om til visionære grønne og sociale projekter. Dette kan være indenfor områder som vedvarende energi, økologi og bæredygtig produktion. Filialchef Lars fortæller, at de blandt andet har hjulpet med økonomisk støtte til Foodsharing Copenhagen, der er en af Danmarks største organisationer, der arbejder for nedbringelse af madaffald, samt mange flere projekter.

      Find Fælleskassens grønne pulje her