Grøn e-handel er en bevægelse, bestående af virksomheder og organisationer, med et fælles mål om at styrke den grønne omstilling online.
Hvorfor være med?
Helt kort er årsagen, til at være med i Grøn e-handel, at hvert medlem gør en forskel for, at vi, som samfund, nærmer os den grønne omstilling med hurtigere skridt. Nogle medlemmer bidrager med mere end andre, sådan vil det altid være. Disse bidrag kommer i form af viden, outreach, netværk, idéer, eksekvering og økonomi. Hvad din virksomhed bidrager med er helt op til Jer. Det er planen at vise, hvad hvert medlem har bidraget med på det enkelte medlems’ medlemscertifikat. Se et eksempel på et medlemscertifikat her.
Handling
Grøn e-handel er sat i verden for at skabe handling. Des flere medlemmer, vi bliver i bevægelsen, des stærkere vil disse handlinger kunne blive, og des større forskel vil de kunne gøre. Dette gælder både for fremmelsen af den grønne omstilling og i høj grad også for støtten af de virksomheder, der er involveret.
Vi ser, at der er et stort potentiale i at tænke handling ind som første led. Løsningerne og idéerne ligger allerede derude, det handler blot om at få dem frem i lyset, og det er det medlemmerne, i Grøn e-handel, kommer til at arbejde på.
Det lyder som en masse arbejde - Men hvad får jeg igen?
Medlemmerne i grøn e-handel aktive. Nogle mere end andre. Dette betyder, at vi altså ikke blot er en flok virksomheder, der betaler et kontingent for at kunne sætte et label på vores hjemmesider, og dermed ser vi, vupti dupti, pludseligt super grønne ud. Nej, men ovenstående punkt fortæller, skaber vi resultater.
Foredrag og oplæg
Nogle medlemmer vil blive inviteret til at afholde foredrag og oplæg om sine spidskompetencer. Har I som medlem lokaler, hvori præsentationen kan afholdes, er dette også en mulighed.
Grøn e-handel har en administration, som har til formål at opnå de, af medlemmerne satte, milepæle. Hver måned afholder Grøn e-handel en udviklingssession, hvor medlemmerne bliver inviteret til at være med, for at arbejde sig tættere mod to formål:
1: At styrke sandsynligheden for at opnå de satte milepæle,
2: At konkretisere kommende milepæle og prioriteringen heraf.
Hvordan kan du som medlem være aktiv?
Dette kan du på flere måder, og du må gerne være kreativ i den grønne omstillings tegn. I skal dog engagere jer i minimum én Grøn e-handelaktivitet. Se eksempler på dette nedenfor.
Udviklingssessioner eller generalforsamlinger
Events udviklet på en udviklingssession
I kan sponsorere en aktivitet i organisationen
Sprede budskaber om Grøn e-handel initiativer til sin følgerskare.
Vi lægger stor vægt på en bred variation af medlemmer; både hvad angår størrelsen på medlemsvirksomhederne, og hvad angår brancherne, der repræsenteres blandt dem.
Dette fordi, det vil give den bedst mulige sandsynlighed for, at der er netop den ekspert i bevægelsen, der er brug for, til enhver given udfordring. Yderligere vil denne variation skabe bedst muligt fundament for innovation. En variation, der er sammensat med et formål; at styrke den grønne omstilling.
Medlemmerne vælges ud fra 5 faktorer
1. Bæredygtighed
2. Størrelse
3. Specialisering
4. Outreach
5. Økonomi
Som medlem af Grøn e-handel har din virksomhed indflydelse på hvilke aktiviteter, vi søsætter. I bliver inviteret til den månedlige udviklingssession samt til generalforsamling hvert kvartal.
Medlemmerne af Grøn e-handel præsenterer branchespecifikke specialeretninger for hinanden. Ligeledes beslutter de, hvilke milepæle Grøn e-handels eksekveringsteam skal arbejde med, for at fremskynde den grønne omstilling.
Grøn e-handel vil fokuserer på at løfte de miljøvenlige søgeresultater på Google
Ved at fokusere på Search Engine Optimization (SEO) og lade grønne alternativer vinde på Google over de mindre grønne, vil forbrugeren influeres i en grøn retning, når han eller hun skal til at foretage et forbrug.
GreenTown markedsplads, har samlet 50+ danske forhandlere med samlet set over 3500 miljøvenlige alternativer under samme tag. Ved at samler kræfterne fra Grøn e-handels medlemmer, vil vi give de miljøvenlige alternativer en kampdygtig medspiller, der hjælper med at nå ud til forbrugerne gennem Google.
Som Grøn e-handel medlem er du med til at lade de grønne alternativer vinde fremgang. Nedenstående graf viser, hvordan retningen er sat, og hvordan et stigende antal Google surfers finder frem til de grønne alternativer igennem GreenTown Markedsplads.
Med GreenTown-teamets specialviden inden for Googles algoritmer og Grøn e-handels medlemmers økonomiske støtte, samt specialviden og inputs på udviklingssessions og generalforsamlinger, vil vi en gang for alle få de miljøvenlige alternativer frem i lyset.
“Der er en jungle af miljøvenlige alternativer derude, som aldrig når over side 10 på Google og derfor ikke når forbrugeren"
“Vi ser en stigende interesse for søgninger på Google efter denne type produkter”, siger initiativtager Michael Olivarius. “Der er en jungle af miljøvenlige alternativer derude, som aldrig når over side 10 på Google og derfor ikke når forbrugeren. Dette medvirker blandt andet til, at disse grønne iværksættere oftest må dreje nøglen om.“
GreenTown kan i samarbejde med Grøn e-handels medlemmer og partnerne fortsætte nedenstående kurves grøntmalende retning og med tiden nå ud til forbrugere, som endnu ikke havde tænkt i de miljøvenlige baner, da de lavede sin Google-søgning.
Ovenstående graf viser udviklingen af GreenTowns trafik fra Google over de sidste 12 måneder aflæst på Ahrefs.com d. 25.03.22
Følgende virksomheder og organisationer er i dag medlemmer af Grøn e-handel
Grøn e-handels medlemmer er essentielle for at kunne opnå målet om at løfte den grønne omstilling gennem grøn e-handel og træplantning.